Ändrat publiceringsmönster inom svensk utbildningsvetenskap?
Abstract
Utbildningsvetenskap är ett område vars publikationer åtminstone tidigare har dominerats av böcker och bokkapitel. Den svenska forskningen inom området har i ett decennium fått ett ökat stöd av statsmakterna. Forskningsmedlen har kanaliserats genom Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. I den senaste forskningspolitiska propositionen infördes ett nytt resursfördelningssystem som till en del bygger på antalet publicerade vetenskapliga tidskriftsartiklar. För att undersöka om forskarna i anledning härav har ändrat sina publiceringsmönster i riktning mot fler vetenskapliga artiklar undersöktes forskare i Vetenskapsrådets projektdatabas som fått medel från den utbildningsvetenskapliga kommittén. Forskarna hänförde sig till perioderna 2002-2003 respektive 2009-2010. Deras artikelpublicering togs fram ur publikationsdatabasen Swepub. Resultatet, som i stor utsträckning är beroende av kvaliteten hos Swepub, visar att det har skett en betydande ökning av antalet publicerade artiklar per forskare till den senare tidsperioden. Dock har andelen forskare som inte alls publicerar sig i artiklar också ökat.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.